راه اندازی کسب و کار خانگی! راهنمای قدم به قدم شروع کسب و کار.

کسب و کار خانگی

کسب و کار خانگی چیست؟

به هر فعالیت اقتصادی در منزل و با استفاده از امکانات شخصی و وسایل منزل، کسب و کار خانگی میگویند. راه اندازی کسب و کار خانگی قدمت دیرینه دارد. شاید تاریخچه‌ی آن به زمان ظهور مفهوم خانه و یکجا نشینی برمیگردد. بعد از انقلاب صنعتی، مرزی بین محل کار و خانه کشیده شد. امروزه با رشد تکنولوژی هر فرد میتواند یک کارآفرین شود و یا کار خود را از منزل ادامه دهد. مهم نیست چه سن و سال و چه مدرک دانشگاهیی دارید. درصورتی که این مقاله را میخوانید حتما انگیزه کافی برای شروع کار در منزل را دارید و از خود میپرسید «ار کجا شروع کنم».

 

مزایای کار در خانه

پیش از آنکه به سوال اصلی برسیم به مزایای کار در خانه و تفاوت آن با کار کردن در یک محیط اداری میپردازیم.

  1.  آزادی و استقلال عمل بیشتر؛
  2. ساعات کاری انعطاف پذیر؛
  3. ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی؛
  4. پایین بودن هزینه راه اندازی؛
  5. پایین بودن میزان ریسک؛
  6. امکان کارکردن پاره وقت؛
  7. راحت تر بودن تربیت بچه ها؛
  8. داشتن فرصت و زمان بیشتر؛
  9. تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و کم توان؛
  10. احتمال موفقیت بیشتر؛
  11. تناسب با اقشار مختلف؛
  12. احساس راحتی بیشتر؛
  13. عدم نیاز به مجوز

ایده های مناسب برای کسب و کار خانگی

پوشاک، پرسود ترین و یک کسب و کار دائمی

صنعت پوشاک یکی از صنایع پرسود است همواره مردم نیاز به خرید لباس دارند و هر ساله مد و طرح های مختلفی به بازار عرضه میشود. در این صنعت شما میتوانید در نقش های مختلفی مثل طراح لباس، تولید کننده و یا خیاط، و یا فروشنده (یا مزون لباس خانگی) ایفای نقش کنید و به لطف تکنولوژی اکنون تمام این کار ها را اکنون میتوانید به صورت دورکاری انجام دهید.

عمده فروشی پوشاک زنانه تهران

کار در خانه با طراحی لباس

طراحی لباس ارتباط نزدیکی با دنیای مد و فشن دارد. صنعت مد و طراحی لباس از مشاغل پول ساز خانگی است. اگر توانایی لازم را دارید و در این زمینه دوره های تخصصی را گذرانده اید می توانید حرفه پر سود خانگی خود را شروع کنید.

این روز ها فضای فروش لباس ها و مانتو های خاص خیلی رونق دارد. مشتریان به دنبال مزون هایی می گردند که لباس هایی خاص با پارچه ها و جنس مرغوب تولید کنند و ترجیحا قیمت مناسبی هم داشته باشند. البته خیلی از این مشتریان حاضرند تا برای این لباس های خاص قیمت های بالاتری را نیز بپردازند!

برای شروع چنین کاری، می توانید دوره های آموزشی طراحی لباس را بگذرانید. از یک خیاط حرفه ای برای دوخت کارهای خود کمک بگیرید. اگر هم که خودتان دستی در خیاطی داشته باشید، می توانید دوخت لباس هایتان را خودتان در منزل انجام دهید، و مقدار سود حاصل از کار خود را بیشتر کنید.

برای فروش لباس های خود می توانید ابتدا از اینستاگرام کمک بگیرید. یک صفحه برای کار خود بسازید، عکس محصولاتتان را روی آن قرار دهید. حتی می توانید لباس های خود را از طریق مغازه ها هم به فروش برسانید.

میزان درآمد از این کار کاملا نامشخص است. طبیعتا هرچه خواهان برای کار شما بیشتر باشد، درآمدتان هم بیشتر خواهد بود. به علاوه اینکه پس از مدتی، می توانید کلاس های آموزشی هم برای کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند برگزار کنید، و از این طریق هم درآمدی به دست آورید.

کار در منزل

درآمد زایی با خیاطی

خیاطی برای بسیاری از خانم ها یک منبع درآمد عالی است. اگر می خواهید یک کسب و کار پر سود را در منزل راه اندازی کنید، و علاقه به کارهای خیاطی و برش و دوخت دارید، همین امروز شروع کنید.

برای شروع، کار را از دوخت لباس های راحتی منزل شروع کنید، و رفته رفته کار را گسترش دهید. اگر مهارت خیاطی خوبی داشته باشید، می توانید دیگر پوشاک زنانه را هم تولید کنید.

بسیاری از خانم ها حاضرند برای خرید یک لباس خوش دوخت پول خوبی را به خیاط خوش قول بپردازند. برای شروع به یک چرخ خیاطی نیاز دارید. در واقع بخش زیادی از سرمایه اولیه صرف خرید تجهیزات و چرخ خیاطی می شود. 

مطالب مفید برای شما:  مبارزه با قاچاق پوشاک فقط ۱۰۰ میلیون دلار برای تولید داخل دستاورد داشت

برای رشد بیشتر کسب و کار خانگی خود میتوانید با یکی از مراکز پخش لباس قرارداد بسته و لباس های مورد نیاز آنها را تامین کنید.

کسب و کار خانگی

فروشگاه لباس

با بوجود آمدن شبکه های اجتماعی و همه‌گیر شدن آنها فروشگاه های مجازی بسیاری بوجود آمده است. شما به راحتی میتوانید فروشگاه لباس خود را داشته باشید. برای این کار میتوانید از فروشگاه های عمده پوشاک پوشاک خود را تهیه کنید و در صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرامی خود به قیمت خوبی به فروش برسانید.

برای شروع این کار، ابتدا یک صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام (یا سروش) بسازید. و از طریق آن تمام محصولات خود را به نمایش بگذارید.

در ابتدا در صورتی که بودجه شما کم است، بهتر است از یک جنس تمامی سایزها، و تمامی رنگ ها را تهیه کنید. در این حالت زمانی که شخصی به شما مراجعه میکند و یا پیج شما را میبیند، و قصد خرید آن طرح را داشته باشد، شما مطمئن هستید که می‌توانید به او خدمت رسانی کنید. از طرفی ریسک خرید شما را پایین می‌آورد.

از دوستان خود بخواهید صفحه شما را فالو کنند و به دیگران معرفی کنند. پس از مدتی که فروش شما بالا رفت و فالور های بیشتری پیدا کردید میتوانید از سایر اجناس و طرح ها نیز به فروشگاه خود اضافه کنید. میزان درآمد شما از این کار بسته به میزان تنوع لباس های شما و میزان فعالیت و وقتی که برای تبلیغ و ارتباط با مشتریان میگذارید میتواند متفاوت باشد.راه اندازی کسب و کار خانگی

آشپزی، صنعتی خوشمزه

آشپزی یکی از کارهای است که بسیاری از اوقات بدون شرکت در کلاس و گذراندن دوره های حرفه ای می توان از مادر و مادر بزرگ ها یاد گرفت. آشپزی در منزل برای اعضای خانواده کاری است که از گذشته های دور توسط خانم های با سلیقه ایرانی انجام می شده ولی این روزها شرایط با گذشته تفاوت زیادی دارد.

شما با استفاده از اپلیکیشن هایی مانند مامان‌پز میتوانید تنها روی آشپزی تمرکز کنید و مهارت های آشپزی خود را ارتقا دهید. و در خانه و آشپزخانه خود برای مشتریان خود غذا بپزید. پیدا کردن مشتری و فروش غذا سخت ترین مرحله از کار در منزل است که توسط تیم وب سایت مامان پز به خوبی مدیریت می شود.

و یا درصوررتی که مشتری خود را دارید میتوانید خود مسئولیت فروش غذا را به عهده بگیرید و سود بیشتری از این کار داشته باشید. میزان ثابت و یکسانی را نمی توان برای کار در منزل از آشپزی در نظر گرفت. سود واقعی نصیب کسانی می شود که علاقه بیشتری به پخت و پز دارند و برای نظرات مشتری ها ارزش قائل هستند.کار در خانه

 

نکات مهم در راه اندازی کسب و کار خانگی

۱. ایده‌ی کسب و کار خانگی خود را مشخص کنید.

برای اینکه هر کاری را شروع کنید باید بدانید دقیقا چه انتظاری از خودتان و آن ایده یا کار دارید. ایده کسب و کارتان باید علاوه بر درآمد زایی در مسیری باشد که به شما شور و اشتیاق بدهد، مهارت های لازم برای انجام آن کار را داشته باشید و با روحیه‌ی شما هم‌خوانی داشته باشد. بطور مثال اگر به صنعت پوشاک علاقه دارید، برای خودتان مسیر را مشخص کنید. آیا علاقه به تولید پوشاک دارید؟ و یا تنها به فروش پوشاک علاقه‌مندید؟

۲. با افراد مختلف مشورت کنید.

برای هر کار لازم است با افرادی مشورت کنید ایده ها و نظرات آنها را بدانید و اگر در این صنعت بوده اند مشکلاتی که با آن مواجه شده اند را از آنها بپرسید و راه حل هایی که برای رفع آن مشکل داشتند را بررسی کنید و یا خودتان ایده و راه حل پیشنهاد دهید.

۳. با سرمایه‌ی کم شروع کنید.

از قدیم گفته اند سنگ بزرگ نشانه‌ی نزدن است. برای آنکه ترس خود و ریسک کار خود را کم کنید بهتر است با مقدار کمی سرمایه شروع کنید و کم کم وارد بازار شوید تا در حین کار مشتری و بازارکار را بطور کامل بشناسید. برای کاهش هزینه های سعی کنید بدون واسطه خرید کنید. برای مثال، برای خرید پوشاک، با عمده فروش های پوشاک تماس بگیرید. یا برای خرید مواد اولیه آشپزی خود با کشاورزها یا بازار اصلی در ارتباط باشید.

مطالب مفید برای شما:  فشن چیست؟ تفاوت فشن پایدار و فشن سریع چیست؟

۴. راه ارتباطی مناسبی برای خود انتخاب کنید.

برای هر کار و هر نوع مشتری راه ارتباطی خاصی وجود دارد. بطور مثال اگر به فروش لباس های زنانه علاقه دارید، می‌توانید با یک صفحه اینستاگرام یا یک کانال تلگرامی، لباس های خود را بفروشید.

۵. از دوستان و آشنایان خود بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند.

از کمک گرفتن از دیگران نترسید. دوستان و آشنایان شما بهترین کسانی هستند که میتوانند به شما در راه اندازی کسب و کار خانگی شما کمک کنند. کار خود را به آنها معرفی کنید و از آنها بخواهید تا شما را به دیگران معرفی کنند و به رشد و پیشرفت کسب و کار شما کمک کنند.

۶. با مشتریان خود در ارتباط باشید.

یکی از اشتباهات رایج کسب و کار های خانگی این است که، فقط تمرکز خود را بر روی تولید می گذارند. و به این نکته توجه نمی کنند که باید برای تولیدات آنها مشتری وجود داشته باشد. اکثر مشتریان انتظار دارند پاسخ خود را در زیر ۳۰ دقیقه دریافت کنند، این در حالی است که پاسخ به مشتریان در شبکه های اجتماعی معمولا ۴ ساعت به طول می‌انجامد. سعی کنید با مشتریان خود در ارتباط باشید و به آنها سریع‌تر پاسخ دهید.

۷. از مشتریان خود بازخورد بگیرید.

از مشتریان خود بپرسید چه چیزی نیاز دارند. چه تغییری در نوع یا جنس محصولات مورد نظر آنهاست. و متناسب با نیاز مشتریان بطور مداوم تغییر کنید. در حین دریافت بازخورد:

       ۱- آرامش خود را حفظ کنید: 

مغز شما در هنگام دریافت بازخورد احتمالاً در یک حالت هیجان است و ممکن است شروع به رقابت با نتایج بد کند. آرام باشید و به دقت آنچه را شنیده‌اید بررسی کنید.

       ۲- با تشکر کردن شروع کنید:

 افرادی که بازخورد منفی می دهند، انتظار ندارند شما از آنها تشکر کنید، اما این کار احتمالاً احترام آنها را نسبت به شما برانگیزد، همین شما را تشویق می‌کند تا در آینده صادق باشید.

       ۳- به دنبال حقیقت بروید: 

اگر کسی ایده‌ای را دوست ندارد حق اوست و شاید همین عدم علاقه او به ایده شما بسیاری موارد را که نادیده گرفته‌اید برایتان روشن کند. به یاد داشته باشید که این افراد در تلاش برای کمک هستند.

       ۴- الگوها را دنبال کنید: 

اگر همچنان نظراتی که درباره اید تام می‌شنوید تکراری هستند، وقت آن است که بنشینید و به دلیل تکرار نظرات مثبت یا منفی درباره ایده‌تان فکر کنید.

       ۵- با کنجکاوی گوش کنید: 

با دقت به حرف‌های مخاطبان گوش کنید، به موقع وارد مکالمه شوید و هدفمند سوال کنید.

       ۶- سوالات خود را بپرسید: 

بدانید که چرا کسی موضوعی را دوست داشته یا نه؟ چگونه می‌توان آن را بهتر کرد؟ آنها چه راه حلی دارند؟

نظرات و بازخوردهای مثبت مخاطبان خود را ثبت کنید، این نظرات باعث دلگرمی و تقویت روحیه شما خواهند شد و حتی کمی بعد هنگام عرضه محصول می‌توانید از آنها برای تبلیغ و نمایش اعتبار خود در میان مخاطبانتان استفاده کنید. دهان به دهان شدن نظرات مثبت تأثیرات بسیار بزرگی در کسب و کار شما خواهند گذاشت.

در پایان

باید بدانید که کسب و کار های خانگی با وجود آن که در خانه اجرا میشود، اما همچنان یک شغل هستند و ممکن است حتی شما را مجبور به آن کند که در روزهای تعطیل نیز کار کنید و یا یک روز با فشار کاری بالا مواجه شوید و یک روز با فشار کاری کمتر کار کنید. نظم کاری خود را حفظ کنید تا بازده بالاتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *